Monday, December 13, 2010

Semoga Rezeki Sedikit Yang Dapat Membahagiakan Anda, Bukan Rezeki Banyak Yang Menyegsarakan Anda

Apabila Allah menggelarkan keutamaan
Yang tadinya terlipat, diberikanlah kesempatan untuknya
Lisan orang yang dengki untuk berperanan

Umur anda yang dihitung adalah umur berisi dengan kebahagiaan, kesenangan, keredhaan, ketenangan dan kepuasan. Sedangkan ketika bersikap rakus, tamak dan merasa gelisah, maka ia bukanlah termasuk bahagian umur anda yang hakiki, kerana ia telah mengancam kesihatan dan kebahagiaan anda. Maka jagalah keredhaan anda kepada Allah, puas dengan pembahagian kurniaNya, beriman kepada takdirNya dan bersikap optimis dalam menghadapi masa depan.

Jadilah engkau sepeti kupu-kupu, ringan perawakan, indah dipandang, sedikit bergantung pada yang lain, terbang dari satu bunga ke bunga yang lain, dari satu tangkai ke tangkai yang lain dan dari satu taman ke taman yang lain.

Atau jadilah seperti lebah, makan dari yang baik dan mengeluarkan sesuatu yang baik. Bila hingap pada ranting, ia tidak mematahkannya, menghisap sari bunga tanpa menyengatnya, mengeluarkan madu tanpa menyengat, terbang dengan membawa kecintaan dan hinggap dengan membawa kasih sayang. Ia mempunyai suara dengungan bagaikan berita gembira dan suara designgan bagaikan ungkapan kepuasan, seakan-akan ia bagaikan malaikat yang ada di langit turun ke bumi dari alam yang kekal.

Bekalan
Allah Menyukai Orang-orang Yang Suka Bertaubat, Kerana Mereka Kembali KepadaNya dan Mengadukan Perihalnya KepadaNya.

No comments:

Post a Comment